Vállallkozás/webshop: B-bees
Fotók: Léderer Anita
Rebeka tinédzser kora óta vállalkozó szeretett volna lenni, ami a családja vállalkozói vonala miatt természetes volt számára, de ezt egy tanári szakos diplomaszerzés, amerikai gyermektáboroztatás, ausztráliai bébiszitterkedés előzött meg. Egy elhatározást követően titokban kezdett bele a vállalkozás ötletének megvalósításába, amelyhez az egyetem melletti magánóvodai munka is nagyon sok hasznos tapasztalatot adott neki. Nemrég Léderer Anitával a Nordix Stone termében jártak termékfotózáson, ami apropóján beszélgettünk velük a termékfotózás rejtelmeiről és a vállalkozóvá válás kihívásairól.
Ha a képek alapján pedig megjött a kedved, Rebeka jóvoltából most 15% kedvezménnyel beszerezheted bármelyik terméket a B-bees webshopon, ha használod a Nordix15 kuponkódot.
Rebeka, meséld el, kérlek, hogyan indult a vállalkozásod?
A gyerekvállalásnak ebben nagy hatása volt számomra, a várandósságom alatt - miközben a magánóvodában dolgoztam - fogalmazódott meg bennem a gondolat, hogy az érdeklődési körömhöz kapcsolódó webshopot szeretnék elindítani. Félálomban ért az ötlet, de másnap már el is kezdtem felkutatni a részleteket. Egyből megfogalmazódott a B-bees márkanév és felvettem külföldi gyártókkal a kapcsolatot, mert mindenképp saját termékkel szerettem volna megjelenni, valami újat mutatni.
Teljesen titokban dolgoztam ezen közel 4-5 hónapig, mert nem szerettem volna, hogy a családtagok, barátok lebeszéljenek róla. Tartottam tőle, hogy nem támogatnak egyből, de ma már többen is részesei a vállalkozásnak, segítenek a rendelések összeállításában, raktározásban.
Mi volt a fő szempont a termékek kiválasztásánál?
Mivel sokat foglalkoztam gyerekekkel, elég jó tapasztalat gyűlt össze, hogy milyen gyerekjáték az ami jól működik a gyerekszobában. Az óvodákban főleg műanyag-, és fajátékok a jellemzők. A műanyagok gyakran eltörtek és egy törött műanyag veszélyes lehet a gyerekre, a fajátékok pedig bár tartósabbak, játék közben könnyen “koppan” a gyerkőc fején, aminek gyorsan sírás lesz az eredménye.
Ezért esett a szilikonra a választásom, tartós, akárhányszor “forralható” és még csak sérülést sem tud vele magának okozni a gyerkőc. Az anyagválasztás mellett a design és a színválasztás volt számomra a fontos, valamint a magas minőségű gyártást is megköveteltem magamnak, hiszen tartós, sokáig használható darabokat szerettem volna a családokhoz juttatni.
Milyen kihívásokkal szembesültél az elmúlt 1.5 évben?
A csomagolás volt az a témakör, ami a várakozásomhoz képest bonyolultabb, nehezebb volt. Előzetesen nem is gondoltam volna, hogy ennyi energia és anyagi ráfordítás szükséges hozzá. Azt már az elején kitűztem magamnak, hogy a termékek a vásárlóhoz igényes dobozban érkezzenek meg, ez viszont nem egy magától értetődő dolog. Keresnem kellett egy gyártót, akivel a dobozok méretezését és designját is közösen megterveztük, mi szerepeljen az egyes oldalakon, hol legyen a logó, egyszóval ízléses legyen…
És amikor már azt gondolod, hogy kész és mehet az első kiszállítás, jön a váratlan meglepetés, az első doboz szériára rákerült egy hibás elem… Jött a sokk, de gyorsan kellett valami megoldás… Most már mondhatom, hogy túl vagyunk a kezdeti nehézségeken és ez a tapasztalat teljesen átértékelte bennem a csomagoláshoz való viszonyomat, sokkal jobban értékelem azokat a termékeket, amelyeknél erre figyelmet fordítanak, hiszen tudom, mennyi munka van mögötte.
Meséljetek, hogyan jött össze a fotózás, mi volt a motiváció, mi volt a menete?
Anita:
Ez egy nem szokványos történet volt. Többször is láttam a B-bees hirdetését és a kormánykerék rágóka nagyon megtetszett, el tudtam képzelni, hogy a fél éves kislányom mennyire örülne neki. A termékek gyönyörűek voltak a fotókon, az anyuka mellett a fotóst is inspirálták bennem, és elképzeltem, hogy ha én fotóznám őket, akkor hol és hogyan készülnének a képek. Addig-addig gondolkodtam, míg küldtem egy üzenetet a B-bees facebookos oldalán, és megkérdeztem, hogy érdekelné-e őket egy fotózás esetleg.
Rebeka:
Igen, pont jókor ért ez az üzenet, mert már terveztem frissíteni a termékfotókon, valami nyárias hangulatú fotókat szerettem volna a weboldalra és a tartalmakhoz. Elkezdtünk közösen gondolkodni, Anita ajánlása alapján végül a Stone terem mellett döntöttünk, mert tökéletesen illett a termékekhez. Az eredmények pedig magukért beszélnek…
Anita:
A fotózás számomra egy boldog feltöltődés volt. Rebeka az alap elvárásain felül teljes mértékben rám hagyatkozott, így a kreativitásomat nem fékezte le semmilyen külső körülmény, ami sokat segített az végleges eredmény szempontjából. Szeretek mindig egy pici varázslatot, a valóságtól kicsit elrugaszkodott hangulatot és érzést belecsempészni a fényképeimbe, ami ennél a fotózásomnál tökéletesen megvalósulhatott. Rebeka hozta a termékeket, én pedig két órában, a koncepcióm alapján, különböző beállításokban elkészítettem a termékfotókat, valamint Rebeka kisfiával a “modellfotókat is”. A végén pedig a gyerekszobánk is gazdagodott a kedvenc B-bees termékekkel :)
Anita, hogy zajlik általában egy termékfotózás, mire kell számítania egy megrendelőnek?
Ez a fotózás a szokványoshoz képest jóval könnyedebb, játékosabb mederben zajlott, itt nem mentünk mélységében végig minden előkészítési fázison Rebekával, de normál esetben egy jól strukturált menetrenden szoktam végigvezetni a megrendelőket. A fotós szakmám mellett ügyvéd is vagyok, és mindkét szakmámra és a személyiségemre is jellemző a “a részletek jelentőségét nem lehet eléggé eltúlozni” Sherlock Holmes mottó szerinti hozzáállás. Ezt az attitűdöt a fotós működésembe is beépítettem a kezdetektől fogva, maximalista vagyok és aprólékos és hiszem, hogy a minőségi munkához ez elengedhetetlen. Ezt a precizitást azonban egy laza, könnyed, vidám hangulatú köntösbe rejtem, hogy a fotózásaim jó hangulatúak legyenek, és az ügyfeleim ne a merev, szigorú maximalizmust érezzék ki belőlem. Azt gondolom, így tudom csak elérni azt, hogy a fotóalanyaim teljesen elfelejtsék, hogy fotózom őket, el tudják engedni magukat, és meg tudjanak nyílni teljesen nekem, mert szerintem ez az önazonos, hiteles, és valós személyiséget és érzelmeket közvetítő fotók elkészítésének talán legfontosabb alappillére.
Első lépésben fel szoktam térképezni a megrendelő elképzeléseit, ki a célközönsége, milyen korosztályt akar elérni, ha személyes a brand, akkor lényeges, hogy milyen személyiséget szeretne a képekkel átadni, milyennek akarja láttatni magát, mi az üzenete. Egyeztetünk a környezetről, az anyaghasználatról, a színekről, a hangulatról. Fontos kérdés az is, hogy a weboldal hogyan fog felépülni, mert a teljes harmónia eléréséhez nagyon fontos, hogy a márka, a honlap és a honlapon szereplő fotók között tökéletes összhang legyen. Döntünk a helyszínről… Kültéren több lehetőség van, de sok a nehezítő tényező, gondolok itt arra, hogy milyen lesz az időjárás, a fényviszonyok, egészen odáig, hogy hogyan cipeljük a helyszínre a termékeket, kisgyermekes szülőknél fontos kérdés lehet, hogy a közelben van-e mosdó, konyha, öltöző, stb. Beltéren pedig sokkal kontrolláltabb környezetben tudunk kényelmesen dolgozni, de vannak témák, amelyeket nem lehet beltérben megvalósítani, mert nem illik a koncepcióba.
Ezek alapján koncepció- és moodboard verziókat alkotok, segítem a koncepció véglegesítését, a döntéshozást. Hogy érzékeltessem, mennyire veszem komolyan az előkészületeket, még a ruha választást is kontroll alatt tartom, mert a jó eredményhez és az ügyfél elégedettséghez ez is elengedhetetlen. A színválasztás, anyaghasználat kapcsolódhat például a weboldal stílusához, vagy a kommunikáció stílusához is, ezért elengedhetetlen, hogy ilyen részletességgel végigmenjünk a különböző aspektusokon.
Ebből is látszik, hogy a fotózási munka nem csak a “kattintásról szól”, az előkészületek a munka 40-50%-ás is kitehetik, és még az utómunka is legalább 30%-ot, mert ugye azt kevesen látják, hogy például a “sötét színű szilikon, B-bees játékrakétáról” a Photoshopban hogyan szedegetem le fehér porszemeket, szöszöket, de ezt a tökéletes eredmény elérése megköveteli.
Végsősoron, ha egy megrendelő a vállalkozás magas minőségét szeretné sugározni a minőségi képeken keresztül, az nem spórolhatja ki ezt a munkát, érdemes felkészült fotóst választani és tudatában lenni annak, hogy ez egy komplex folyamat, nem lehet csak egy “gyorsan fotózunk valamit” felütéssel letudni a termék- és/vagy brand fotózást.
Ha termékfotózást terveznétek érdemes alaposan előkészülni és megfelelő helyszínt, tapasztalt fotóst választani. Ebben segíthet nektek Anita, akivel a honlapján keresztül felvehetitek a kapcsolatot.
Rebeka, végül mi az, amit üzenetként itt hagynál az olvasónak, vállalkozást indítás előtt állóknak?
Az ami hosszú ideje foglalkoztat, gondolkodsz rajta, azzal érdemes valamit kezdeni, hogy évekkel később ne érjen a “mi lett volna ha…” gondolat. Saját vállalkozáson dolgozni egyfelől felelősség, másrészt valahogy sokkal motiváltabban állsz hozzá, ha magadnak dolgozol és olyannal foglalkozol, amit szeretsz. És ami számomra tanulság volt, az a türelemre “nevelés”, mert ez nagyon nem volt rám jellemző, de megtanultam, hogy egy egy ötletre, döntésre érdemes “aludni egyet” és nem kell mindig azonnal cselekedni.
Részletes képgaléria Léderer Anita oldalán: https://www.ledereranita.hu/brand-portfolio/bbees-the-baby-store-brand-fotzs
Van saját terméked vagy webshopod és szeretnél Te is friss termékfotókat készíteni?
Ismerd meg jobban a Nordix fotóstúdió termeit, hogyan tudod használni a különböző tereket termékfotózásra és milyen szolgáltatásai vannak a stúdiónak.